ha Gramofon - klasszikus és jazz zene

Debussy és barátai

Christian Mattick fuvolaművész és Matthias Huth zongoraművész számos kisebb-nagyobb létszámú kamaraegyüttes tagja, külön-külön és együtt is. Duójuk is időtálló formációnak bizonyult. Azok közé a muzsikusok közé tartoznak, akik zenélésükkel a mindenkori közönség igényes szórakoztatásáról is gondoskodni kívánnak.

Fittler Katalin

Rendszeresen tartanak hangversenyeket gyerekeknek, de nemcsak játékukkal szólítják meg hallatóságukat, hanem a fuvolaművész a „hang és szó” program értelmében mintegy narrátori feladatra is szívesen vállalkozik. Gyakran tematikus műsorral lépnek fel, programjaikban megkülönböztetett szerepet kap a 20. század elejének zenéje, valamint Schubert korának muzsikája. Koncertjeik helyszínéül gyakran választanak egyedi helyszínt, muzsikálnak múzeumban, könyvtárteremben – bárhol, ahol van zongora, és ahol elfér a közönség. Játékukon óhatatlanul is megérződik az a fajta közvetlenség, ami abból adódik, hogy a játékuk tere nem különül el szigorúan a nézőtértől.

A Debussy és barátai címmel megjelent album Debussy muzsikáján kívül Albert Roussel, Paul Dukas, Francis Poulenc és Maurice Ravel kompozícióiból (illetve azok átiratából) kínál válogatást. Rövid darabokat, valamint rövid tételekből álló ciklusokat tartalmaz (a leghosszabb tétel sem éri el az öt percet, a legrövidebb pedig mindössze 1 perc 9 másodperc). Egyvégtében végighallgatható, mint egy jól szerkesztett hangversenyműsor – érdemes viszont megtanulni a hallgatni valókhoz a szerzők nevét és a kompozíciók címét, nehogy az elszálló hangokkal a hallottak tényszerű ismerete is elillanjon.

Egyetlen fuvola szólódarab szerepel a programban, Debussy Syrinxe. Szóló zongoramű viszont nem kapott helyet benne – Debussy zongoradarabjai fuvola-zongoraátiratban csendülnek fel (a Suite Bergamasque José Beirão munkája, a Két arabeszk pedig Léopold Lafleurance átirata, csakúgy, mint Dukastól a Debussy-hommage tétel, a La plainte, au loin, du faun, amelyben ráismerhetünk az Egy faun délutánja jellegzetes témájára). Roussel 1924-ben komponált műve (Joueurs de flûte) négy karaktertételt sorakoztat (Pan, Tityre, Krishna, Monsieur de la Péjaudie), Poulenc 1957-ből való Szonátája három tételes. Ez utóbbi, valamint a műsor fináléjaként Ravel darabja (Pièce en forme de Habanera) tűnik tolmácsolásukban a leghatásosabbnak.

A címlapfotó a két idős művészről készült, akikből korukat meghazudtoló vitalitás árad. Ez érződik zenélésükből is, érezhető játéköröm, amelyet nem tudott kikezdeni a rutinnal nemritkán együtt járó fásultság, közöny. Ugyanakkor az is érződik, hogy ez a játéköröm korántsem a felvételnek, a potenciális hallgatóknak szól, hanem belülről fakadó. Nem véletlen az sem, hogy 2017 márciusában négy napot szántak a felvételre (korántsem azért, mert ennyi idő volt szükséges a rögzíthető minőség elérésére). Már-már a házimuzsikálás természetességével szól játékuk, amelynek dicséretes sajátossága a ritmika rugalmassága. Minden lappangó lehetőséget felfedeznek, amely táncos lejtésre ad lehetőséget, az ismételt-visszatérő ritmusképletek is örömforrásként működnek. A zenehallgató zenehallgatási étvágyát növelik, a hangszerest pedig arra inspirálják, hogy kövessék példájukat, kedvvel muzsikáljanak. Talán csak a dinamikai skálájuk differenciálásával tudták volna fokozni teljesítményük elismerését.

Cím: Debussy et ses amis

Kiadó: Genuin

Katalógusszám: GEN 18600