A művészetért élt – Dévény Anna emlékére

A Gramofon szerkesztősége és kiadója jó szívvel, nagy szeretettel emlékezik Dévény Anna gyógytornászra, aki 81 éves korában, a múlt héten adta vissza nemes lelkét Teremtőjének. Az ő felbecsülhetetlen értékű dokumentumtára nélkül sohasem jelenthettünk volna meg monográfiát Fischer Annie életéről és művészetéről. Az alábbiakban Dr. Székely György írását közöljük.

2016. áprilisában ünnepi gálaestet tartottak az ELTE Aulájában, amelynek apropója a Prima Primissima díjas Dévény Anna 80. születésnapja volt. Neves énekesek, előadóművészek ünnepelték Őt, aki hivatását – mint Tosca imájában: „Vissi d’arte” egyfajta művészetnek tekintette, de emellett rajongásának tárgya leginkább a zene, az opera, a balett volt.

A művészvilág különös tisztelettel vette körül, hiszen számtalan gyermeket, unokát vittek hozzá születés utáni mozgási rendelleneséggel, és Ő a munkaidő fogalmát nem ismerve, mindig vállalta őket. Az eredmény sem maradt el.  Kifejlesztett speciális manuális technikája a DSGM módszer, valamint a balettművészek  testképző gimnasztikájának kidolgozásával országosan ismert lett.

Gyermekként átélte Budapest bombázását és a háborúban elvesztette édesanyját. Érettségi, majd a gyógytornász diploma elvégzése után a Neurológiai Klinikára került, ahol a neves Horányi professzor mellett 10 év alatt a neurológiai tudást magas szinten tudta elsajátítani és alkalmazni. Megfogalmazódott benne az az igény, hogy az idegrendszeri sérüléseket további módszerekkel is gyógyítani kellene. Közben elvégezte a Testnevelési Főiskola művészitorna-edzői szakát is. Egyre inkább a koraszülöttek, sérült gyermekek mozgásrehabilitációja kezdte érdekelni. Az izmok, inak működését speciális manuális módszerekkel kezdte kezelni, amelyből kialakult az a rendszer, amelyet ma már Dévény-módszernek hívnak. Ez hosszú évek nem kis küzdelmei után vált végül elismertté és államilag finanszírozottá. Vitray Tamás TV-műsort készített róla, melynek nyomán országos mozgalom indult, hogy megfelelő helyen jöhessen létre Dévény Anna alapítványi intézete. A Moszkva téri, kissé ütött - kopott Nádasdy villa némi átalakítás után ideális helynek bizonyult.  Eközben az Állami Operaház balett együttesének is kezdett speciális tréningeket tartani, amit sok-sok év után is különleges megtiszteltetésnek tartott: Dévény Anna szinte gyermeki rácsodálkozással tisztelte a művészeket. Balettsérülések utáni rehabilitációs munkájának eredményként sok táncos tudott visszatérni a pályára, köztük Volf Katalin Kossuth díjas balettművész, akinek Dévény Anna fogadott mamája lett.

Batthyány-Strattman díj (2003), Prima Primissima díj (2010), Magyar Érdemrend Középkeresztje (2014) jelzi egyre nagyobb hivatalos elfogadottságát. Ám ő nem erre, hanem a sok-sok művész barátságára volt büszke. A moszkva-téri helyiség hétvégeken gyakran szalonná vált, ahol csodálatos házi koncerteket adtak hazánk neves előadóművészei a klasszikus zene sokszínűségét bizonyítva. A Várjon Dénes-Simon Izabella zongoraművész-házaspár is Anna „családjához” tartozott, így került egyik hangversenyzongorájuk a szalonba. Újév előtt Dévény Anna „művész-karácsonyán” sok-sok ismert énekes, hangszeres szólista, balettművész és színész ünnepelt együtt leghívebb és legodaadóbb terapeutájukkal. Anna idejét, energiáját nem kímélte, valóságos „workoholic” volt, beteg gyermeket nem tudott visszautasítani. A legkevesebb 12 órás munkanap után azonban koncertre, operába ment. A művészet szentélyeiben átélhette annak testi-lelki gyógyító hatását, a betegségek világából egy mesevilágba kerülhetett. „Én csak egy Móricka vagyok a művészetek területén” szokta mondogatni, miközben rajongó kötődése neves művészekhez hihetetlen zenetörténeti következményekkel is járt. Fischer Annie-t egy próbán hallotta a Zeneakadémián az ötvenes években, s attól kezdve szinte minden koncertjén jelen volt. Elkezdte gyűjteni – évtizedeken át – a vele kapcsolatos dokumentumokat, fotókat. Eközben egy amatőr, de jó minőségű magnetofonnal sok koncertet rögzített is, ne szépítsük a dolgot, kalózfelvételeket készített.  A kritikákat, fotókat mini-könyvekbe gyűjtötte, kalligrafikus mini-írásával speciális „kódexeket” gyártott. Fischer Annie-nak leesett az álla, amikor a legszebbeket egy alkalommal elküldte neki. A világhírű zongoraművészhez személyesen oda se mert menni, ám annak testvérével Fischer Magdával baráti kapcsolatba került, így mégis előfordult, hogy egy-egy vidéki koncertről Fischer Annie-ék hozták őt is haza. Egy alkalommal Annie észrevette az elrejtett magnetofont, de nem szólt semmit. Sokkal később derült ki, hogy tud a felvételekről: „Képzeld, ez a Dévény Anna felveszi a koncertjeimet”- mondta egy ismerősének. Nos, erre a fantasztikus dokumentációs anyagra építve jöhetett létre 2002-ben egy fotókkal gazdagon ellátott könyv Fischer Annie-ról, majd halálának századik évfordulóján egy dupla CD-album jelent meg a kalózfelvételekből, amely igazi nemzetközi lemez-szenzációnak bizonyult. Örök hála érte Dévény Annának!

Társának – a neves sebész főorvosnak – elvesztése után a munkába menekült, egyre több tanítvány, egyre több kis páciens számíthatott rá. Amikor nem dolgozott, „pótcsaládja” és fogadott lánya, Volf Katalin táncművész és a sok barát nem hagyta, hogy magába zárkózzon. Életre szóló barátság fűzte Takács Klára Kossuth-díjas énekesnőhöz, akiről könyvet állított össze, felvételeiből hanglemez megjelenést intézett.  Már beteg volt, de a sok önként vállalt misszió, a gyógyítás és „a művészeim”, ahogy hívta őket, talpon tartották. Takács Klára halálakor azonban Anna összeomlott, és a végzetes daganatos betegség végleg elhatalmasodott rajta. De súlyos betegen, néhány héttel a halála előtt is kezelt még gyermekeket, és végre megjelent a várva-várt könyve a DSGM módszerről. A könyv sikere és fogadtatása azonban már nem foglalkoztatta. Ő már a mennyországba vágyott, hogy szeretteivel ott találkozzon. Unitárius vallását nem hangsúlyozta, hitét szerényen viselte, hiszen istene volt a hivatás és a művészet is. Szellemi és szakmai hagyatékának feldolgozása, az Alapítvány további működtetése lesz minden barátjának, munkatársának feladata, sőt küldetése. Hiszen a földön is tovább fog élni Dévény Anna művészete.

Dr. Székely György

 

Képeinken Dévény Anna, Volf Katalin, Takács Klára, Fischer Annie. Forrás: Gramofon-archív. Ötödik képünk Fejér Gábor felvétele: Dévény Anna és Kocsis Zoltán  egy Fischer Annie emlékkiállításon.