Klasszikus zenétől a rap világáig

A Nemzeti Filharmonikusok Madarász Iván zeneszerző három művét adja elő szeptember 4-én, a Pesti Vigadó Dísztermében. A szerző muzsikájának szentelt est első darabja – a RAP-petíció – igazi határátlépés a klasszikus zenétől a távoli rap világába, ezt követi az Episodi concertanti – III. fuvolaverseny, Wendler Enikő fuvolaművész előadásában. Végezetül a sok szereplős Lót című opera zárja az estet. A hangverseny karmestere a nemzetközi együttesek, zenekarok és operaházak visszatérő vendég dirigense, Vajda Gergely. 

A rendkívül sokoldalú alkotó, Madarász Iván, a legkülönfélébb műfajokban komponál, a szólóhangszeres daraboktól az operáig. Írt oratóriumot, kantátát, versenyműveket, filmzenét, kísérőzenét, élő elektronikus kompozíciót. Műveit a hagyományokra reflektáló gondolkodásmód és a kísérletező hajlam egyformán jellemzi. Kompozíciói gyakran közvetítenek szavakban is megfogalmazható gondolati tartalmakat. Sokszínű alkotói munkásságát Erkel Ferenc-, Bartók Béla–Pásztory Ditta- és Kossuth-díjjal, valamint a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjével ismerték el.

A hangverseny a RAP-petíció című művel kezdődik, amely igazi határátlépés a klasszikus zenétől a távoli rap világába – mind a komponista, mind a fiatal bariton, Szélpál Szilveszter számára, aki a Szegedi Nemzeti Színházban opera- és operett szerepekben lép fel. 

 

Madarász Iván (fotó: Felvégi Andrea)

A zeneszerző eddigi munkásságában kitüntetett hely illeti meg a fuvolát, hiszen ez a hangszer az egyetlen, amelyre három versenyművet is komponált. Az Episodi concertanti, vagyis a III. fuvolaverseny fontos mérföldkő azon az úton, amelynek korábbi állomásai a Flautiáda és a Concerto F(L)A. Csengery Kristóf így ír a koncert második számáról: „A főszerep a fuvoláé, amelynek szólama mindjárt a mű elején hosszú hangokkal, frullatókkal, crescendókkal, gyors gesztikuláló szakaszokkal, majd tartott hangokon végrehajtott glissandókkal jelzi, hogy Madarász a hangszeres írásmódban az elmúlt évtizedek összes innovációját kamatoztatja.”

A kompozíció különlegessége, hogy a fuvola három jól elkülönülő szakaszban kamarazenei betétként előbb az oboával, majd a trombitával, végezetül a szólóhegedűvel játszik duettet. A darab lassú, poétikus résszel ér véget. Wendler Enikő, a mű szólistája a Virtuózokban tűnt fel, és második lett a 2018-as Osakai Nemzetközi Zenei Versenyen.

A koncert második felében a Lót című opera csendül fel, amely 1985-ben született a Magyar Televízió felkérésére, Karel Čapek novellája nyomán. A bibliai történettől eltérően Lót, miután megmenekítette családját, visszamegy Szodomába, hogy osztozzon a többiek sorsában. A zene lüktetésének fő éltető eleme a repetíció. Drámai kórusok váltakoznak megrázó erejű szólórészekkel. A címszerepben a kiváló lírai baritont, Szegedi Csabát hallhatják az érdeklődők.