ha Gramofon - klasszikus és jazz zene

„Point and Line” - Debussy és Hosokawa etűdjei

A Gramofon állandó szerzője, Fittler Katalin írt recenziót Momo Kodama japán zongoraművésznő különleges lemezéről.

Fittler Katalin

Túl a zenei élvezeten, megannyi tanulsággal szolgál ez a felvétel. Ismételten megerősíti azt a vállalkozó kedvet, hogy a zenebarát ne elégedjen meg a zeneirodalomnak és az általa ismert előadóművészeknek az ismeretével, hanem kísérelje meg a lehetetlent, megpróbálva követni az alkotó- és előadó-művészet távlatokból is feltérképezhetetlen gazdagságát.

A borító információi alapján megtudjuk, hogy Momo Kodama tizenkét Debussy- és hat Toshio Hosokawa-etűdöt játszik. Aztán dönthetünk: a kísérőszöveg ismeretében hallgatjuk meg műsorát, vagy anélkül. Az utóbbi esetben a zongorairodalmat kevésbé ismerő számára kínálkozik a játéklehetőség, megtippelni, melyik darabnak ki a szerzője – merthogy felváltva szerepelnek a két komponista etűdjei. Mindenesetre, érdemes gyors egymásutánban akár többször is meghallgatni a programot, mert fokozatosan nyílik ki fülünk a megannyi megfigyelnivalóra, hasonló és eltérő vonásokra. Ami bizonyos: nem kell megkérdőjelezni, hogy miért kerültek egymás szomszédságába ezek a művek.

Az is jól jár, aki a kísérőszöveggel kezdi: Momo Kodama bevezető írása kedves közvetlenséggel ad sok információt, talán még a műismertetőnél is hatásosabban. Ebből tényszerűen kiderül, hogy avatott ismerője a francia és a japán etűdöknek is, Hosokawa több etűdjét is neki dedikálta (ezek bemutatója is az ő nevéhez fűződik).

Érdemes venni a fáradságot, és megtudni többet az előadóról és a kortárs japán szerzőről is (mert ilyesfajta információkat nem tartalmaz a kísérőszöveg). Momo Kodama egyéves volt, amikor a család áttelepült Németországba, s nővérével mindketten Párizsban végezték zenei tanulmányukat. Ez is hozzájárulhatott, hogy különleges affinitása alakult ki a francia zene előadása iránt, korábbi felvételei javarésze is francia műsort tartalmaz (Debussy, Ravel, Messiaen). A zongoraművésznő életrajzából kiderül, hogy különböző előadói „iskolák” prominens képviselőinél, pregnáns művészegyéniségeknél vett részt mesterkurzusokon, így többek között Murray Perahiánál, Schiff Andrásnál és Tatjana Nyikolajevánál. Briliáns technikával játszik, virtuozitása fölényes, technikai problémákat nem ismerő – előadásában az etűdök még csak nem is hangversenyetűdként hivalkodnak, hanem érzékeny rajzú zsánerképekké nemesednek. Elhitető ereje van játékának – első hallásra szívesen teszünk egyenlőségjelet interpretációja és egy-egy kompozíció közé. végtelenül „tiszta” a hangzáskép, akkor is, ha pontokból áll össze, s akkor is, ha „vonalak” mentén alakul. Áttekinthető a hangzáskép, ugyanakkor a színek és tónusok sohasem „semlegesek”, olyan hangulati/indulati töltésük van, amely megszólítja a hallgatót.

Toshio Hosokawa tokiói zongora- és zeneszerzés-tanulmányokat követően, 21 éves korában lett a Berlini Művészeti Egyetem zeneszerzés-szakos hallgatója, majd Freiburgban folytatott további stúdiumokat. Németországi szakmai karrierje szépen alakult (Vision of Lear című operáját a Müncheni Biennálén mutatták be, és több kortárszenei fesztiválnak volt közreműködője, rangos díjakat kapott), ám európai tanulmányait követően felébredt érdeklődése a japán zene iránt, nem véletlen tehát, hogy jelenleg szülőhazájában él. Saját zenéjét ahhoz hasonlítja, mint amikor valaki lassan bejár egy szép kertet. Etűdjei, amelyeket nagyjából olyan életkorban komponált, mint Debussy az azonos műfajba tartozó műveit, csaknem egy évszázaddal későbbiek – különbségek ellenére mégis érezhető köztük a szellemi rokonság.

Ennek érzékeltetésében mindig bizonnyal nagy szerepe van Momo Kodama érzékeny játékának; ismét egy adalék, hogy a kortárszene iránti elkötelezettség akadálymentessé tudja tenni akár első hallásra is a műveket. És ha további asszociációkat talál valaki (mint az egyik etűd indulatos gesztusához Kurtágtól A megvadult lenhajú lány című darabot), kedvet kap ahhoz, hogy tovább bolyongjon a (számára) ismeretlen nevű szerzők és előadók produkcióinak kimeríthetetlen kínálatát.

Kiadó: ECM Records / Hangvető

Katalógusszám: ECM New Series 2509   481 4738