Április a Társaskörben

Az Óbudai Társaskör április programjában szerepet kap a népzene, az irodalom, a jazz és természetesen a komolyzene is.

Április 8-án, Vissza a gyökerekhezHagyományőrzés zongorával című hangversenyen egy fiatalokból álló kamarazenekar Bartók, Ligeti és Kurtág zongoradarabjain, valamint Bartók gyűjtésein keresztül mutatja be a klasszikus és a népzene egymásba fonódását, és így világít rá a két műnem közti párhuzamokra. Az ötletgazda, Visnyai Viktória, a zeneakadémiai zongoratanulmányai és a zongoratanítás mellett népi hegedűn játszik, és a néptánc is folyamatosan része az életének. Ezzel kapcsolatos élményeit álmodta meg zenekari formára, tánccal kiegészítve. A hangversenyen részletek hangzanak el Bartók Gyermeknek című sorozatából, a zongoraszó közben látható lesz szatmári verbunk tánc, majd dunántúli kanásztánc és ugrós, később a dunántúli népzene is bekapcsolódik. Visnyai Viktória két tovább Bartók-művet is előad: a Síppal, dobbal-t, a Szabadban zongoraciklusból és az Allegro Barbarót, melyek Kurtág: Hommage á Halmágyi Mihály című művével egészülnek ki, a három darabot pedig gyimesi népzenével és néptánccal hozzák párhuzama. Az estet Ligeti Ballada és tánc című hegedűduója és méhkereki népzene és néptánc zárja.  Visnyai Viktória zenésztársai Vizeli Bálint (hegedű), Vizeli Máté (brácsa, hegedű, gitár), Egervári Mátyás (duda, ütőgardon, dob), Tímár Márton (nagybőgő) lesznek, közreműködnek Bacsó Lilla és Berecz István táncművészek.

Szó és Zene – ez a címe a Társkör április 13-ai zenés irodalmi estjének, mellyel a lassan két éve elhunyt Esterházy Péterre emlékezi Parti Nagy Lajos, Spiró György, Závada Pála, Dés László és Dés András. Dés László így írta le gondolatatait az íróról és a hagyományteremtő megemlékezésről: „Mi heten – Závada Pál, Parti Nagy Lajos, Spiró György és Esterházy Péter, valamint Dés László, Barcza Horváth József és Dés András, hosszú ideje léptünk fel együtt, Budapesten és mindenfelé, ahová hívtak bennünket. Mondhatni, összeszokott társaság voltunk, jól éreztük magunkat a fellépéseken és azon kívül is így együtt. Barátság ez, olyan, ami egymás tiszteletén és szeretetén alapul. Péter elment 2016. július 14-én. A veszteség mindnyájunkat letaglózott, igazából máig feldolgozhatatlan. Hiszen nem csak egy nagy írót, de egy egészen kivételes embert veszítettünk el, aki körül úgy keringtünk, mint a nap körül a bolygók. Az utolsó fellépésünkön, amire Ő már nem tudott eljönni, és mi mindnyájan felolvastunk az írásaiból, levélben üzent a közönségnek:

Gyerekkoromból felsejlik egy emlék: „Magyar hangja, Láng József”. Az én hangom, a magyar hangom most a barátaim hangja. Igyekeztünk vidám hangokat és csöndeket választani. Felhőtlen jó szórakozást kívánok.

Ez az idézet is azt mutatja, hogy az utolsó pillanatig képes volt még a halálos betegségén is felülemelkedni, ironizálni, játszani, emberséget mutatni! Ezt bizonyítja utolsó regénye, a Hasnyálmirigynapló is. Ami párját ritkítja a világirodalomban. Vagy mint a Javított kiadás.  Mert ezek az írások nemcsak irodalmi remekművek, de óriási emberi teljesítmények is! Április 13-án, Péter születésnapjának előestéjén Rá fogunk emlékezni, és immár csak hatan, az Ő írásaiból olvasunk fel, és neki játszunk egész este. Mi leszünk az Ő „magyar hangjai”. Április 14. mostantól a magyar próza napja! Mindenkit szeretettel várunk az Óbudai Társaskörbe, nekünk nagyon fontos ez az este.”

Április 15-én „Összecsendül négy pohár” a Kék Duna Koncert-Szalonzenekar 20 éves jubileumi estjén. A zenekar története 1997 novemberében kezdődött Budapesten. Ekkor találta meg Berki Sándor hegedűművész zenésztársait: Kassai Róbertet (zongora), Bánzi Richárdot (gordonka) és Puporka Jenőt (nagybőgő).

Magasra tette a mércét: csak zeneakadémiai végzettségű művészeket hívott, akik egyaránt otthon vannak a szalonzenei és a klasszikus zenei koncertrepertoárban. Kellett még egy csipet humor is hozzá, hogy igazán szórakoztatóvá varázsolják a koncertpódiumok hangulatát. London, München, Moszkva, Párizs, New York, Németország és Izrael városainak közönsége tapsolhatott már nekik.

Az Óbudai Társaskörhöz sok szállal kötődnek, számtalan nagy sikerű fellépésük volt itt.  Részesei az utóbbi évek legsikeresebb produkciójának, a Seress Rezső életét bemutató Dalok a Kispipából című estnek és már évek óta ők köszöntik az új esztendőt mindig telt házas pezsgős újévi koncertjükön. A születésnapi ünnepléshez barátokat is hívnak: kedvenc énekes szólistáikat és a közönséget. A felszabadult hangulathoz a nagyszerű muzsikák mellett a közös vacsora is hozzájárul: a szünetben vagy a koncert után egy kis fröccs kíséretében – baráti áron - megkóstolhatják a zenekar kedvenc ételét, a székelykáposztát, amit maga a zenekarvezető főz. És akkor összecsendül ki tudja hány pohár…

Marin Marais munkásságát messzemenőkig kegyeibe fogadta XIV. Lajos. Mint a violad da gambe komponistája, illetve hangszerének virtuóza a király támogatásával nagy életművet hagyhatott maga után. Öt kötetet adott ki a hangszerére komponált darabokkal, melyek igen kedveltek voltak a királyi udvarban. Operái mellett egyházi és világi művekkel kápráztatta el a versailles-i közönséget. Életében, de a halála utáni évtizedekben is úgy emlegették - Hubert de Blanc kortárs hangszerjátékos leírása szerint -,  mint azt, aki „megalapította a gamba császárságát”.

Marin Marais művészete hatalmas lehetőségeket nyitott meg minden viola da gamba játékos számára. Túl azon, hogy művei belépőt jelentenek a francia stílushoz, számos olyan kompozíció is a zeneszerző öröksége, melyek méltán hagynak nyomot a közönség emlékezetében. Művei magukon hordozzák az érett barokk kor stílusjegyeit. Emellett jól megfigyelhető különlegességük a Napkirály udvarában megjelenő korai programzene hatása, melyek nemcsak címükben, hanem a zene folyamatából is jól kivehetően festenek elénk egy-egy képet, mint például, a versailles-i labirintust (Labyrinte), a forgószelet (Tourbillion), falusi ünnepet (Feste Champetre). De képszerűek az elhunyt mestereinek vagy akár a lányának az emlékére komponált emlékezések, a tombeau-k. Programzenéi között talán egyik legizgalmasabb az epekőműtét, mely konkrétan a szerző betegségének műtét útján való megoldását tárja a hallgató elé, a zenét narrációval kísérve; bemutatva a kor kezdetleges orvoslását és a műtéti fájdalmakat, majd a mű végén a felépülést. Így a Le Tableau de l’Opération de la Taille című kompozíció túlmutat a zeneművészeten, mert az egyben egy „orvostudományi” emlék is, egy korai tudósítás egy – akkor még igen komoly és kockázatos – műtétről. A gamba első igazi mesterének műveit Szászvárosi Sándor, Nagy Réka gambán, Davidovics Igor lanton és Tegyei Zoltán csembalón adja elő.

Micheller Myrtill és Pintér Tibor 2005-ben alapították meg duójukat, azóta már négy CD-t és koncert DVD-t jelentettek meg. 2006-ban és 2010-ben is a legjobb nyolc között díjazták a formációt a németországi Völklingenben megrendezett Voice&Guitar nemzetközi versenyen. 2009-ben londoni turné következett és híres londoni jazzklubokban szerepelt nagy sikerrel a formáció. 2015-ben a Katona József Színházban adtak telt házas, fergeteges koncertet tíz éves fennállásuk alkalmából. Az ének-gitár felállás bravúros játékot, gazdag és improvizatív előadásmódot jelent és különleges zenei élményt ad. Az április 22-ei esten elhangzanak többek között Take Five, Sweet Georgia Brown, Sitting in limbo, Honey Pie, Mr. Paganini slágerek is.