Klasszikus és jazz az óbudai nyárban

Az Óbudai Társaskör nyári műsorában előtérbe kerül a klasszikus zene és az opera, de a jazz iránt érdeklődők sem maradnak program nélkül.

A Muzsika a kertben sorozattal és a Budapesti Vonósok koncertjével folytatódik július 9-én az Óbudai Társaskör nyári programja. A koncert nyitóműve, Sir Edward Elgar egyik legnépszerűbb kompozíciója. Igazi gyöngyszem ez a fiatalkori darab, az első mű, amivel elégedett volt a szerző.  Tanítványai, a Worcester Ladies’ Orchestral Class fiatal hölgyei játszották először közönség előtt, majd a hivatalos premier három évvel később, 1896-ban volt Antwerpenben. Az e-moll vonósszerenádot 1933-ban a szerző vezényletével lemezre is rögzítették.

Claude Debussy és Tóth Péter dalait a 20. századi zene értő és elkötelezett tolmácsolója, Meláth Andrea Liszt- és Bartók–Pásztory-díjas művész, a Zeneakadémia Ének Tanszékének vezetője adja elő.

Tóth Péter írja művéről:

„A Lorca-sanzonok hét, többé kevésbé összefüggő tételből álló sorozat. Egy asszony szerelmének, vívódásainak, vágyainak, panaszainak megjelenítése Lorca verseinek, vagy vers töredékeinek felhasználásával. A mű 2008-ban, Iván Ildikó felkérésére született és bemutatója is ugyanabban az évben volt.”

Debussy egyetlen kvartettjét az Egy Faun délutánja című művével egy időben írta. Míg a prelűdben a modern, előremutató zenei elemek dominálnak, a vonósnégyes inkább a hagyományosabb kompozíciós technikát követi. A hangversenyen a Kodály Zoltánra jelentős hatást gyakorolt g-moll kvartett vonószenekari átirata hangzik el.

Egy héttel később, július 16-án az Á la cARTe társulat operaelőadásának helyszínéül szolgál a társaskör kertje. Philipp György, a társulat művészeti vezetője, így ír a korábban már nagy sikert aratott előadásukról: „A Don Giovanni egy ma működő társulat számára, mint az Á la cARTe, azért érdekes, mert fontos, generációs problémát hordoz. Sokak számára ijesztő a művészélet szabadsága, ezért elítélik. Mozart is küzdött a konzervatívokkal, az apjával, a felsőbb körökkel, az idősebb generáció szűk látókörével, de saját művészi eszközeivel harcolt ellenük. A mi olvasatunkban Don Giovanni nem csak női trófeákat gyűjt, cselekedetei és az opera történései mögött jóval többet sejtünk, egy korokon átívelő alkotóművészi értékrendet. Mi, művészek nem hagyhatjuk, hogy a szűk látókör, a zárt világban létező műkedvelők, sznobok lerántsanak magukkal, hanem tekintsük feladatunknak az ő felemelésüket, érzékeik élesítését a jóra, a minőségire. Fedezzük fel minden emberben, ahogy Don Giovanni felfedezi a nőkben, az egyedit, az érzékit, a nyitott lelket, a megmenthetőt.”

A Katona testvérek – Katona Péter és Katona Zoltán – együttese egy világszerte ismert gitárduó, Roth Ede gitárművész tanítványai. Több nagy nemzetközi versenyen szerepeltek sikerrel, többek között Németországban, Angliában, az Egyesült Államokban és Franciaországban; játszottak már a Carnegie Hall, a Wigmore Hall, az amszterdami Concertgebouw és a tokiói Suntory Hall pódiumán.

Minden stílusban otthonosan mozognak, a barokk muzsikától a tangóig. Gyakran saját, rendkívül virtuóz és szellemes feldolgozásban szólaltatják meg a klasszikus mesterműveket, és nem idegenkednek a legnagyobb könnyűzenei slágerektől sem, melyeket a kifinomult játékmód és a gitárhang különleges patinával von be.

A capella by the piano – ezt a címet viseli a Singer Street énekegyüttes koncertje. 2010-es megalakulásuk óta két nemzetközi jazzversenyt is megnyertek: a Graz Vokal Totalt, és a Taiwan Acappella Festivalt. Rendszeres fellépői a magyar jazzéletnek.

A Cotton Club Singers utódjaként Fehér Gábor által alapított nagyszerű vokálban Bartus Patrícia indulás óta jelen van, Fehér Adrienn 2011-ben, Varga Dávid pedig idén csatlakozott az együtteshez.  Az esten elhangzanak többek között az Abba, Duke Ellington, Louis Prima, Paul McCartney, Sergio Mendez és Sting slágerei is.

„Ha azt mondjuk, hogy a Liszt Ferenc Kamarazenekar úgy hangzik, mint egy egységes élő szervezet, semmit nem mondunk. Unisono lélegzik.” – mondja egy kritika az idén ötvenöt éves zenekarról.

Több mint ötven év alatt több mint ötven országba jutottak el, világhírű hangversenytermek mellett rendszeresen fellépve otthonukban, az Óbudai Társaskörben. Színes július 23-ai műsoruk Nino Rota vonószenekari művével indul, mely akár egy Fellini film kísérőzenéje is lehetne. Különösen a Scherzo tétel engedi meg a hallgatónak, hogy saját kis filmrészletét elképzelje hozzá.

A továbbiakban a zenekar szólistái mutatkoznak be.  Az álmodozást folytathatjuk a gyönyörű, érzelmes dallammal induló brácsa fantáziával, majd a cselló lép előtérbe Couperin hangversenydarabjában.

A második rész Dél-Amerikába visz. Az argentin zeneszerző, harmonikás, zenekarvezető Piazzolla Négy évszak Buenos Airesben című műve lassan ugyanolyan népszerű, mint Vivaldi örökzöld darabja.

A koncert zárásaként megszólaló tangók zenekari átiratban üde színfoltot jelentenek a zenekar repertoárjában.

A hónapot az Anima Musicae Kamarazenekar koncertje hangversenye zárja július 30-án. A koncertet indító két mű szerzői között sok hasonlóságot találunk: kortársak voltak, a múlt század első évtizedeiben tevékenykedtek Angliában, s mindketten a zenei vezetésük alatt álló leányiskola növendékei számára írták a hangversenyen felcsendülő darabokat.

Sosztakovics neve egy romantikus esten meglepetés lehet, de hallva a hegedűduók ezúttal kamarazenekaron megszólaló szívhez szóló dallamait, egyetérthetünk a címmel.

Nem kérdés ez Csajkovszkij sláger művével kapcsolatban, mely már a bemutatón hatalmas sikert aratott, s töretlen népszerűségnek örvend azóta is.