Lukácsházi Győző emlékére

Lukácsházi Győző (1953. szeptember 6. - 2022. július 26.) 

A Budapesten született tubaművész, zeneszerző, rádiós szerkesztő, zenei ismeretterjesztő, műsorvezető Dunaújvárosban köteleződött el a zene iránt. Csellózni, majd tubázni tanult. E két hangszeren a győri Liszt Ferenc Zeneművészeti Szakiskolában folytatta tanulmányait, majd 1978-ban a budapesti Zeneakadémián tuba kamaraművész és tanári diplomát szerzett. Játszott az Operaház, valamint a Vám- és Pénzügyőrség zenekarában.1984-ben lett a Budapest Ragtime Band tagja, majd vezetője. Ekkor kezdődött halálig tartó kapcsolatunk.

Simon Géza Gábor

Szombatonként a Budapest Ragtime Band a Lágymányosi Közösségi Házban igen változatos klubesteket tartott, amelyen alkalmilag több vendég is szerepelt. Akkoriban ezek a programok nem zajlottak nélkülem s így a zenekar tagjaival állandó, szoros kontaktusban voltunk, jól ismertük egymás klubelképzeléseit. Vasárnaponként azután az általam vezetett BMK Jazzpressóban folytattuk az eszmecserét. 

A ragtime zenekartól való búcsúja után a Magyar Rádióban számos szerkesztőségi pozíciót töltött be. Így többek között hozzá fűződött a Verkli, a Világzene Magazin, a Muzsikáló reggel. 

 

 

A Budapest Ragtime Band-ből való kiválása után sem szakadt meg a kapcsolatunk Lukácsházi Győzővel. Rendszeresen meghívott különböző rádiós műsoraiba, mindenekelőtt a Verklibe is. Egyik ilyen alkalommal elmondta, hogy elvállalta az IBS Színpad zeneigazgatói posztját. Ettől kezdve igyekeztem úgy összeállítani az elkövetkező hetek/hónapok programját, hogy lehetőleg eljussak az ottani, legkülönbözőbb zenei eseményekre. 

Lukácsházi Győző, az IBS Színpad zenei művészeti vezetőjeként, 1997-ben indította el a BonBon Matinék sorozatát, amely igen gyorsan rendkívüli sikeres lett. Ezek magas színvonalú gyermekkoncertek, amiket az idősebb korosztály is szívesen látogatott. Erről 2005-ben így nyilatkozott a Gramofonnak:
„Mint annyi más ifjúsági sorozatnak, nekünk is az a célunk, hogy a gyerekek közelebb kerüljenek a zenéhez. Mi azonban ügyelünk arra is, hogy megtanulják, miként illik viselkedni egy színházban, egy koncertteremben és hosszú perceken át koncentrálni" - mondja Lukácsházi Győző. „Előadásaink interaktívak; törekszünk arra, hogy a gyerekek ne azt érezzék, az iskolából egy másikba jöttek. Sikerült jó légkört teremtenünk, hiszen idén tizenkét bérletet indítunk, sőt, egyre több bérleten kívüli előadást is tartunk – ezek is mind teltházas produkciók. Már a legkisebbeknek is fontos mindenből a legjobbat nyújtani, éppen ezért csak a legkiválóbb előadókat hívjuk meg, például Halász Juditot, Gryllus Vilmost, a Kalákát, a Kolompos együttest. Mindezzel nagy lépést teszünk abba az irányba, hogy ezek a gyerekek később hangversenyre, színházba járó fiatalokká, felnőttekké váljanak."

Ezzel a programmal a BonBon Matiné, az évi akár több száz előadással az egyik legsikeresebb gyermekeknek szóló országos terjesztésű előadássorozat lett a kulturális kínálatban.

2005. áprilisában Győző azután külön is felhívott telefonon és jelezte, hogy feltétlenül ott kellene lennem a május elsejei koncertjükön. „1-jén, jól tudod, akkor van a születésnapom, immár az 58.”- mondtam.” „Hát akkor vedd úgy, hogy ez egy külön születésnapi ajándék lesz. A különböző európai országok kiváló jazz-zenészeiből alakult EBU European Youth Jazz Orchestra, az Európai Rádió Unió ifjúsági jazz-zenekara, nemzetközi turnéjuk első állomásaként, EU-csatlakozásunk első évfordulóján ünnepi koncertet ad Budapesten, az IBS Színpadon. A 16 tagú zenekar Oscar Peterson 80. születésnapja tiszteletére állította össze programját, a turné a nagy európai városok után Montrealban zárul. Ezzel az ifjúsági big band-del jön Vic Vogel kanadai zeneszerző-karmester, akivel neked, mint jazz hungaricum kutatónak, kötelező lenne találkozni. Ha legalább egy-másfél órával a koncert előtt ideérsz, akkor előzetesen referálok neki Rólad és akkor a jelenlétemben kaphattok 15-20 percet.” Így is lett.

És akkor mindarról, amiről a jazz szakirodalom legjavának egy picinyke része akkor már írt, Lukácsházi Győző jóvoltából személyesen hallhattam a magyar és osztrák szülőktől, másodgenerációs magyarként, Kanadában született Vic Vogeltől:

„Igen sokszor dolgoztam a kiváló színesbőrű kanadai jazz-zongoristával, Oscar Petersonnal. Tinédzserévei végén a magyar származású Paul de Márky koncertzongorista vezetésével folytatta tanulmányait és saját bevallása szerint ennek az időszaknak köszönheti bravúros zongoratechnikáját. Paul de Márky segítségével nap mint nap rengeteg technikai gyakorlaton rágta át magát. De Márky tanára pedig egy kiváló Liszt tanítvány volt. Így Oscar Peterson zongorázása közvetlenül is visszavezethető Liszt Ferenchez. De amit én – mesélte Vic Vogel – a legfontosabbnak tartok, az az, hogy Peterson gyakorlásul minden egyes nap Liszt rapszódiákat játszik. Amikor elkezdi játszani a II. Magyar rapszódiát, akkor a személyzet arról már tudja, hogy lehet tálalni az ebédet.”

És most már elmondhatjuk, hogy ez a negyedszázadon keresztül megvalósított  BonBon Matiné volt az egyik legjelentősebb eredmény Lukácsházi Győző pályafutásában.

Lukácsházi Győző munkáját 1995-ben, 1998-ban és 2000-ben hazai rádiós nívódíjjal, 1989-ben eMeRTon-díjjal tüntették ki. A nemzetközi műsorversenyeken rádiós műsorszerkesztői munkájáért 1994-ben és 1995-ben Monte-Carlóban, Sanghajban, Brnóban és Olaszországban díjazták.  2011-ben és 2018-ban Artisjus-díjat, 2017-ben pedig Bánffy Miklós-díjat kapott.

 

Hangfelvétel kiadványok Lukácsházi Győző közreműködésével: 

  1. Ragtime

Budapesti Ragtime Együttes: Ragtime. Krém SLPX 17794 (LP), Krém MK 17794 (MC)

Budapester Ragtime Band: Internationales Dixieland-Festival Dresden 83/84. Amiga 8 56 068 (LP)

The Budapest Ragtime Band: Elite Syncopations. Pan PAN 122 (LP), Pan PAN 122 CD (CD)

Budapest Ragtime Band: Rag Day. rtv rtv 88004 (LP)

Budapest Ragtime Band Vol.1. Sonophil SLCD 108 (CD)

Budapest Ragtime Band: Carmen. BRB Records BRB CD 002 (CD)

Ragtime! Hungarian Jazz History 13. Hungaroton HCD 71182 (CD)

 

  1. Kortárs jazz

Pro Brass: Á La Carte. Extraplatte EX 52 (LP), Atemmusic Records ATMU CD 93002 (CD)

 

  1. Popzenei közreműködések albumokon

Cseh Tamás: Antoine és Désiré. Pepita SLPX 17548 (LP), Mega HCD 17548 (93/M-103) (CD)

Koncz Zsuzsa: Menetrend. Pepita SLPX 17672 (LP), Pepita MK 17672 (MC), Mega HCD 167672 (CD), Hungaroton HCD 71112 (CD)

Kern András: Kern. Bravo SLPM 17879 (LP), Bravo MK 17879 (MC)

Vízöntő: Gitánia. Hungaroton SLPX 18200 (LP), Hungaroton SLPD 18200 (LP)

Koltay Gergely: Elektra mindörökké. Gong HCD 37828-29 (D-CD), Gong MK 37828-29 (D-MC)

Gerendás: Átölel a múlt. NarRator Records NRR014 (CD)

Vitai Ildikó, Schütz Ila, Varga Rita: Kóc, kóc, csupa kóc. Versek, dalok gyerekeknek. Hungaroton SLPX 13952 (LP), Hungaroton Classic MK 13952 (MC)

 

CD szerkesztések

285?! Jubileumi koncertek a Buda Stage-ben (Cotton Club Singers, New Orleans Connection of Canada, Fehér Adrienne, Golden Gate Quartet). IBS-DH 02 (CD) 

Ezeregy este az IBS színpadán (Hot Jazz Band, Budapest Klezmer Band, Nagy Anna, Kóló Zenekar, Halász László, Pódium duó, Orosz Zoltán, Weszely Ernő, Gerendás Péter és Barátai, After Crying zenekar). IBS-T.I. 03 (CD) 

Étel és zene az IBS-ben. „Mindenki másképp kavarja”. Akik főzték: Balázs Fecó, Cotton Club Singers, Gerendás Péter, Kepes András, Tabányi Mihály, Vámos Miklós, Verebes István. IBS-T.I. 05 (CD) 

22nd Kaláka-EBU Folk Festival – 5-9 July 2001 Miskolc-Diósgyőr. Gryllus GCD 027 (CD)

 

Társ-zeneszerző és társ-szövegíró:

Balogh Sándor-Lukácsházi Győző: Tuba Tóbiás. Hangszerismertető mesés zenejáték (CD). Videón 2020-ból: Tuba Tóbiás (BonBon Matiné): https://www.youtube.com/watch?v=y-T2CqIX5cM

Balogh Sándor-Lukácsházi Győző: Ludas Matyi zenés mesejátéka a Szegedi Szimfonikus Zenekar előadásában (CD)

Balogh Sándor-Lukácsházi Győző: Erdei vigasságok - Kacor király. A három kismalac. Mesés zenejátékok szólistákra és kamarazenekarra (CD)

Dobszay-Meskó Ilona-Lukácsházi Győző: Jancsi és Juliska (CD)