Mozart él! – Salzburgi Mozart Hét 2020
Mozart lebt! – kiáltotta el magát Rolando Villazón, a Mozart Hét művészeti vezetője minden előadás előtt hangfelvételről. Emellett köszöntötte a fellépőket, szervezte a programokat, rendezett és fellépett. Máskor személyesen maga figyelmeztette a közönséget a mobiltelefonok kikapcsolásra és a köhögés, cukorkakibontás kellemetlen zajaira.
Székely György, Salzburg
Villazón mindenütt jelen volt Salzburgban, gondosan figyelt, szervezett, és mindenkinek lelkesen köszönt. A közönség egyszerűen imádja őt, s ő ezt tréfákkal, humorral viszonozza, valamint őszinte hálával azért, hogy a fesztiválon jelenlévő publikum - hozzá hasonlóan - lelkes és elragadtatott Mozart zenéjétől. „A világ legnagyobb Mozart fesztiválja” - nyilvánította ki büszkén, közben már a következő, 2021-es év eseményeit ismertette élőben, online közvetített németül, 30 perccel később pedig már angolul tartotta sajtótájékoztatóját.
Mind az öt évet már gondosan megtervezte, ebből idén a második évadot láthattuk. „Hogy miért csak Mozart?” – amint az a koncepció szlogenje is ?- tette fel a kérdést. A választ is szolgáltatta hozzá: ‘mert Mozart világa egy teljes univerzum, szinte minden fellelhető benne, ami érzelem, ami játék, ami dráma… ‘
Händel: Messiás, Elena Tsallagova – szoprán (fotó: Lucie Jansch)
Ehhez képest az első este programja: egy Händel-mű, mégpedig a legnépszerűbbek egyike, a Messiás oratórium volt. Igaz, Mozart átdolgozásában. Aki barokk zenére vágyott a Mozart Héten, azt is megkapta. És aki kortárs művészetre áhítozik? Itt jött a legnagyobb meglepetés: A Messiás színpadi feldolgozására Villazón Robert Wilsont („Bob Wilson”), az egykori avantgárd rendező fenegyereket kérte fel. Wilson az utóbbi évtizedekben sorra aratja sikereit operarendezéseivel, s Salzburgban is többször szerepelt már, többek között egy különleges Bartók: „A kékszakállú herceg vára”- színrevitellel.
A mű hatását többszörösére fokozta különleges, látomásszerű szimbolikus képeivel és alakjaival, végsőkig letisztult színpadképével. A szöveg és a zene mellé egyéni, igen hatásos jelképrendszert rendelt, amely a bibliai és apokrif szövegeket megelevenítette, és helyenként katartikus képözönt zúdított a Haus für Mozart nézőire. Egy apokaliptikus, háromdimenziós jéghegyomlás elevenedett meg az egyik képben, ahol egy tévelygő asztronauta kereste a helyét a világban, miközben a kereszténység himnusza, a Halleluja szólt csodálatosan. Igazi felkavaró, vitákat is gerjesztő, karizmatikus rendezés volt, kiváló szólistákkal, valamint a bécsi Filharmónia Kórus remeklésével. A Les Musiciens de Louvre együttest annak alapító-vezetője, Marc Minkowski vezényelte. Barokk zene – Mozart szemével és a kortárs rendezés briliáns együttese méltán aratott hatalmas sikert.
Händel: Messiás – színpadkép (fotó: Lucie Jansch)
Az idei, 2020. évi fesztivál alapkoncepciója is telitalálat volt: Villazón be akarta mutatni Mozart fúvós művészetének minden oldalát, szinte valamennyi fúvós kamara- és versenymű előadásával. Maga a Messiás is ide tartozott, hiszen Mozart fúvósszólamokkal dúsította fel Händel muzsikáját.
Megszerezték a világ legnevesebb fúvós szólistáit, s a „nagy négyes” fergeteges koncerteket produkált: Emmanuel Pahud – fuvola, François Leleux – oboa (ő vezényelt is), Andreas Ottensamer – klarinét, Radovan Vlatković – kürt. Mozart Esz-dúr sinfonia concertante-ja a Camerata Salzburg „kíséretével” úgy szólt, mint egy álom, Emmanuel Pahud Mozart két fuvolaversenyét varázslatosan adta elő.
A fiatal kürt-virtuóz, Radek Baborák Mozart valamennyi kürtversenyét, Leloux a C-dúr Oboaversenyt játszotta, amelyet egy bravúros ráadás követett. A fúvós- és vonós kamarazenei koncertek résztvevője többek között a Kodály és a Takács Vonósnégyes volt. A Bécsi Filharmonikusokat három koncertjükön Daniel Barenboim vezényelte, aki zongoraversenyeket is játszott, amelyekben csodálatos fúvós szólórészek szintén felhangoztak. Akárcsak a másik salzburgi kedvenc, Mitsuko Uchida koncertjén, ahol Mozart D-dúr fuvolanégyese ugyancsak szerepelt a programban a G-dúr (KV 453) és Esz-dúr (KV 482) zongoraverseny mellett.
A cikk szerzője átadta Rolando Villazónnak nemrég megjelent könyvét –" A muzsika valódi hangja a fesztiválok fővárosában – Salzburg". A kötet külön fejezetben ismerteti a Mozart Hetet, benne több beszámolóval, fotóval Villazón sikeres produkcióból
Rolando Villazón energiája kifogyhatatlan: a hét programjaiban rendezőként is közreműködött. Szcenírozott Mozart zenéjére hét kis drámai jelenetet, de e mellett egy óriási vállalkozásba is belefogott: minden évben egy Mozart „da Ponte operát” állít fél-szcenírozott módon színpadra – idén a Figaro házasságát, jövőre a Don Giovannit, majd a Così fan tutte következik. A zenei megvalósítást pedig nem másra, mint Schiff Andrásra bízta! Véleménye szerint ugyanis Schiff és együttese, a Capella Andrea Barca - Schiff tréfásan olaszosított neve - kiemelkedően interpretálja Mozart zenéjét. A Figaro két előadása zsúfolt ház előtt zajlott. A Felsenreitschule („Sziklalovarda”) színpadán a zenekar és az énekesek, valamint a karmester egy térben, egymásra reagálva játszottak, teljesen egyéni hangulatot kölcsönözve az előadásnak. A premiert követő második előadás (nyolc napos volt a próbaidőszak!) már olyan érett, fantasztikus teljesítményt mutatott, hogy a közönség hosszú percekig állva ünnepelte az előadókat. Schiff András kérdésemre elmondta, hogy hosszú időt vett igénybe a szólisták kiválogatása, de úgy érzi, főleg a női főszereplők élményszerűen formálták szerepüket. Regula Mühlemann, a svájci fiatal, de már sok sikeres szerepet éneklő Susanna energiája, játékossága, grófnőként a német sztár-énekesnő Christiane Karg elmélyült alakítása aratott viharos sikert. Barbarina szerepét a már világsztár orosz Julia Lezsnyeva olyan átütő erővel énekelte, hogy megjelenésével azonnal a központba került, érzékeltetve Barbarina kulcsszereplő mivoltát.
Serenata Mexicana a Mozart téren – Rolando Villazón és a Mariachis együttes (fotó: Wolfgang Lienbacher)
A Mozart Héten nem kevesebb, mint tizenkét meghívott zenekar szerepelt. A helyszínek a hagyományosakon kívül a Marionett Színházzal, az Europark bevásárlóközpont színpadával, Mozart lakóházával és a hercegérseki palotával is bővültek. Nem volt Salzburgnak szinte olyan pontja, ahol ne jelent volna meg a szlogen: Mozart él! Ráadásként nem akármilyen utcai koncerteket is kínált a Mozart Hét intendánsa: mexikói dalokat hallgathattak a már jó előre összegyűlt érdeklődők, s a bolyongó turisták Rolando Villazón és együttese előadásában Mozart szülőháza, lakóháza előtt, valamint a Mozart téren. Ezzel az ajándékkal köszöntötte az általa csodált és szeretett Mozartot a géniusz szülővárosában, Salzburgban.
(Nyitókép: Púnkitititi! A Marionett Színház előadásában Mozart egy karneváli commedia dell’arte pantomimje egy kortárs művész lelki krízisével kombinálva (!) Dough Fitsch amerikai rendező produkciójaként. A cím Mozart tréfás, ráadásul önmaga alkotta gúnyneve
Fotó: Wolfgang Lienbacher)
A Euronews Mozart Hét-spotja, riportja a Messiásról: