ha Gramofon - klasszikus és jazz zene

Táguló – koncentrikus – körökben

Kezdhetjük akár Boëthiusnál is, aki a zene világát (a világmindenség zenéjét) a musica mundana, humana et instrumentalis érvényességgel tagolta. Ebből, habár első hallásra furcsa, a legkisebb halmazba, az „instrumentalis”-ba tartozik az ember által létrehozott (hangszeres és vokális) zene. Úgy tűnik azonban, hogy az emberi érdeklődés és a zenei kísérletezőkedv számára különleges vonzerőt jelentenek a határterületek, s ennek szép példáját kínálja Terry Riley 2002-es műve, a Sun Rings. Tíztételes ciklus, amelyről megannyi információt árul el – a sajnos, kizárólag angol nyelvű – kísérőfüzet. De a tájékozódást érdemes távolabb kezdeni, elsősorban a születésénél bábáskodóknál. 

Fittler Katalin

Adott egy amerikai zeneszerző, akit a minimalista zenei irányzat legelső képviselői között tartanak számon – de legalább olyan fontos, hogy zongorista és zeneszerző pályájának hamar szerves része lett az indiai zene (több indiai tartózkodása során indiai éneket, tabla- és tanpura-kíséretet tanult, később tanította is hazájában az indiai zenét). Az elektronika-kínálta lehetőségek kiaknázásával, a különböző szerveződésű zenei anyagokból létrehozott, sajátos elrendezésekkel előadók, hallgatók és felvételkészítők érdeklődési körébe került.

A Kronos Quartet, amely (magas szintű technikai tudás birtokában) a vonósnégyes-irodalomból az időtengelyen a mindenkori kortárs-kompozíciókra irányítja figyelmét, nemcsak bemutatva (repertoáron tartva és hangfelvételen rögzítve) műveket, hanem gyakran új darabok létrehozását is inspirálva. És természetesen szívesen vesznek részt nagyobb formációkban is, akár performance-elemekkel gazdagított projektekben. Amikor megkeresést kaptak a NASA-tól, rögtön felkeltette érdeklődésüket a lehetőség, hogy játékuk olyan hangzó környezetbe kerüljön, ahol a kozmoszból fizikusok által „kinyert” hangok is szerepelnek. A musica instrumentalis világában ekképp a musica humana is „alkotóelemmé” vált. És hosszú, gyümölcsöző együttműködés után magától értetődően esett a választás szerzőként Rileyre. Akire az ily módon sajátos „világzene” lehetőséghez társulva inspirációként hatott ama híres szeptember 11-e; ezért a mintegy 20 perces vonósnégyes 10 tételessé tágult, további előadókként énekesek bevonásával, valamint mantra-szöveggel (rádiófelvételből).

 

A világegyetem végtelenségéből „végessé” transzponálva hangjelenségeket, egyszersmind (tragikusan) emlékezetes pillanattal a térbeli mellett az időbeliségnek is hódolva, olyan ciklus született, amely viszont mindeme (és további) ismeretanyag nélkül is megállja helyét hallgatnivalóként. Mert függetlenül a tételcímektől, pusztán a zenei anyag is tétnélküli kvízjátékra invitálja a hallgatót. Karaktereket ismerhetünk fel, stílusirányzatokat, a dallam, a ritmus és a harmóniavilágon túl a hangszínek „eredetének” misztikája is foglalkoztathatja az érdeklődőt, lett légyen szakmabeli, vagy pusztán kalandozókedvű zenebarát. 

A tér-idő játék csak akkor lenne teljesebb, ha DVD-ként,vizuálisan is teljesértékű élményként állna rendelkezésünkre. Az eredeti látványelemek hiánya a vizuális fantázia aktivizálására kínál lehetőséget.

 

Kiadó: Nonesuch

Katalógusszám:  075597925869