Emlékezés 1956-ra Tommy Viggel

A Budapest, 1956 igazi programzene – a klasszikus darab a szerző, Tommy Vig forradalom alatti élményeit idézi fel a számára legkönnyebben beszélhető művészi nyelven. Tommy Vig műveit a MÁV Szimfonikus Zenekar 2018. október 27-én mutatja be a Vigadóban.

Tommy Vig félévszázados amerikai sikerek után immár több mint tíz éve ismét Budapesten él. Aktivitása azóta is töretlen. Hét évvel ezelőtt CD-t jelentetett meg Welcome to Hungary! címmel, melyen David Murray, korunk egyik vezető amerikai tenorszaxofonosa volt a vendégszólista. Később Tommy a sport felé fordult, és a magyar olimpikonokat köszöntötte-buzdította különböző zeneművekben.

Tommy Vig (fotó: Hegedűs Márta)

Legutóbb pedig legkedvesebb magyar írói és költői előtt tisztelgett egy szintén az NKA által szponzorált kiadvánnyal. Akármelyik lemezéről írhatta volna Dustin Garlitz, az amerikai JazzTalent bírálója: „Tommy Vig hangszerelése hihetetlenül pontos, szinte együtt lükte­tünk a zenekar ritmusával a lemez minden egyes számában, a zenészek remek összhangban dolgoznak.”

Tommyt évtizedek óta foglalkoztatja a klasszikus zene is. Rendszeresen nyomon követi a magyar kortárszenei eseményeket, és maga is komponál modern klasszikus zeneműveket.

A Budapest, 1956 igazi programzene – a klasszikus darab a szerző forradalom alatti élményeit idézi fel a számára legkönnyebben beszélhető művészi nyelven. Legújabb zenekari művét, a Concertót pedig a darab ősbemutatóján közreműködő MÁV Szimfonikus Zenekarnak ajánlotta a szerző. Az öttételes kompozícióban visszatér Tommy sport iránti megbecsülése, az első tétel címe Hajrá magyarok, jók vagytok!, amit Tommy a magyar sportolóknak és rajongóiknak komponált. A játékosság iránti szenvedélye mutatkozik meg a második és negyedik tételben; a harmadik tételt Tommy a feleségének, Mia Kim Vignek ajánlotta. A záró Fináléban arra tesz kísérletet az érzéseket többször disszonanciával, illetve atonalitással kifejező komponista, hogy zenében foglalja össze világszemléletének lényegét.